Historie TC Hulst

TC Hulst- een historisch en actueel overzicht

De officiële oprichting van TC Hulst is 20 februari 1970. Weliswaar als toerafdeling van wielervereniging Zeeuws-Vlaanderen, maar welde eerste echte vereniging voor toerfietsers in Zeeuws-Vlaanderen. De eerste rit was 30 km met een gemiddelde snelheid van 20 km/uur. Van de 40 deelnemers waren er slechts twee die een echte koersfiets hadden. Drie jaar later werd TC Hulst een zelfstandige vereniging met Johan de Letter als eerste voorzitter, wat hij tot 1993 zou blijven.


Behalve het rijden en organiseren van toertochten begon men al vrij vlug met het organiseren van trimkoersen. De eerste trimkoers werd in 1973 gehouden in Heikant, onder de naam Grote prijs Johan de Letter. De winnaar was Jan van Dorsselaer, die trouwens nog steeds actief lid is. Even speelde men met de gedachte om de Belgen van deze volkskoersen uit te sluiten wegens de enorme belangstelling. De grote animator was Honoré van Waes. Tot in de jaren ’80 bleef de Tourclub trimkoersen en de 5 uur van Hulst organiseren. Van 1975 tot 1990 hield men de Westerschelderoute over 200 km gereden. In de winter werd een rollencompetitie gehouden, maar eind jaren ’80 werd dit onderdeel steeds minder populair. Trouwens, de één van de eerste aankopen van de club indertijd was een eigen stel rollen voor de prijs van 2200 gulden. Ter vergelijking: een Dossche koersfiets kostte toen 350 gulden!

Omstreeks 1990 werd het veldrijden c.q. mountainbiken steeds meer omarmd, iets wat bij TC Hulst in de wintermaanden ook het geval was. Op 2 december 1995 werd dan ook de eerste veldtoertocht georganiseerd. Twee jaar later sloot de club zich aan bij de Ronde van het Waasland, wat een gouden greep bleek te zijn. Nog steeds zijn wij de enige Nederlandse vereniging die van deze Vlaamse organisatie deel uitmaakt. Het aantal deelnemers bewijst de populariteit van deze vorm van fietsen. De laatste 10 jaar halen we gemiddeld ruim 1000 deelnemers! In 2006 zelfs 1310.

Elk jaar wordt in augustus de Westerscheldetocht verreden over 100 of 65 km. De deelnemersaantallen liggen hier grofweg tussen de 150 en 200 deelnemers. Van april tot augustus doen een aantal leden mee aan de Sterritcompetite op de woensdag. De matige belangstelling en het reglement zijn de reden dat we hierin nog nooit een de top drie plaats hebben behaald. Verder regel(d)en leden onderling deelnames aan Tillf-Bastogne-Tillf, Ronde van Vlaanderen, Amstel Gold Race, Limburgs Mooiste, Elfstedentocht, Ride for the Roses, per van Peteghem Classic, Koos Moerenhout Classic en in een ver verleden ook de regionale Tour du Flic en zelfs Parijs-Roubaix en Parijs-Brest-Parijs.

Sedert een paar jaar staat ook de welbekende Marmotte bij enkele leden op het programma. Ook minder bekende tochten werden door de leden bezocht. Te denken valt aan de 24 uur van Antwerpen, uitstapjes naar de Alp d’Huez en de Mont Ventoux. Zonder volledig te willen zijn mogen nog meerdaagse fietstochten vanuit Antwerpen naar Venetië en naar Krakau, en dwars door Spanje genoemd worden. Hierbij werden beroemde cols zoals de Stelvio, de Gavia, Monte Bondone en de Bernina pas bedwongen. Individuele leden zochten het avontuur in een andere meerdaagse uitdaging, namelijk de “pelgrimage” naar Santiago de Compostella.


Ondertussen groeide het ledental gestaag. Zo werd het 100ste lid ingeschreven in 2004 en sindsdien werden we steeds groter. Ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan werd een clubreis georganiseerd naar Mallorca, waar o.l.v. het team van Fred Rompelberg van een prachtige week werd genoten. Bovendien weten steeds meer dames op de koersfiets van wanten en melden zich ook aan. Thans hebben we 15 dames als lid. In totaal tellen we nu 216 leden. Eerlijk is eerlijk, ze fietsen niet allemaal evenveel, maar de opkomst op zondagmorgen is toch zeer behoorlijk.

Vorig seizoen verschenen er gemiddeld 70 sportievelingen aan de start. Omdat we ook de veiligheid van groot belang vinden, rijden we sinds een paar jaar in 5 groepen, elk met een min of meer vaststaand gemiddelde snelheid zodat ieder op zijn niveau kan fietsen. Ook vanwege de veiligheid rijden we ’s zondags steeds één van de vier vaste rondjes: rondje Zeedijk, rondje Bos en rondje Doel en rondje Vogel, allemaal circa 60 km. Aan speciale doelen of opgaven doen we niet. Wie veel fietst of weinig, ieder is even welkom. De enige verplichting is het betalen van contributie en zich ook op de koersfiets aan de verkeersregels houden, hetgeen overigens prima lukt.